A londoniak által csak „tube”-nak (cső) hívott földalatti összesen 11 vonallal működik, ezek mindegyikét egy-egy színnel és nével jelölik (pl. Bakerloo vonal: barna). A járatok karácsony első napját leszámítva minden nap hajnaltól éjfél tájig közlekednek, hétközben több, hétvégén kevesebb szerelvénnyel. A földalatti vonalak leginkább a Temze északi oldalán helyezkednek el, a déli oldal inkább busszal járható be.
Amit tudnod kell, ha földalattival akarsz utazni:
-
Jegyet utazásod előtt meg kell váltanod, és azt az utazás végéig meg kell őrizni, mert szükséged lesz rá a kijárati kapuknál. Jegyet vásárolhatsz a jegypénztáraknál vagy automatából.
-
A peronhoz lejutni jegykezlő automatákon, illetve kapun keresztül tudsz. Az automatába elöl, a jelzet oldalával dugod be a jegyet, amit az felül kiad és nyitja a kaput (természetesen csak ha érvényes a jegyed). Ha Oyster-t használsz, akkor azt a sárga kerek leolvasóhoz kell érintened, amig zöldre nem vált a lámpa.
-
A mozgólépcsőn állj jobb oldalra.
-
Tudnod kell, hogy melyik vonalon és milyen irányba akarsz utazni. Néhány (több vonalas) állomáson labirintus szerű alagutakon éred el a kívánt peront. Kövesd az adott vonalat jelző irány-táblákat.
-
Tájékoztató táblákat találsz, amin jelzik hogy melyik peront milyen vonal melyik irányába (bound: valami felé, pl.: east bound) futó szerelvények használják. Ha netán nem tudod az irányt, akkor a tájékoztató táblán megkeresheted a kívánt állomást.
-
Ha egy adott peront több vonal is használja, akkor a peronon elektronikus kijelzők jelzik a következő szerelvény úticélját.
-
Vannak olyan vonalak, amelyek azonos irányba is több végállomásban végződnek (pl. District vonal Wimbledon vagy Richmond), vagy esetleg eltérő útvonalon járnak a szerelvények (pl. Northern vonal via Bank, illetve Charing Cross). Ezeket is kijelzik a peronon és a szerelvényen lévő elektromos kijelzők.
-
A Circle (sárga) vonal gyűrű alakú, a szerelvények körbe-körbe közlekednek.
-
Egyes szerelvények ajtaja gombnyomásra nyílik (a gombot az ajtón találod).
-
A szerelvényekben a teljes vonalat bemutató táblákat találsz, ahol jól követheted a járat útját, de erről a kocsikban elhelyezett elektromos kijelző és hangos bemondó is tájékoztat. A vonalat bemutató táblák jelölik az egyes állomásokon szóbajöhető átszállásokat is (más földalatti vonalak, illetve vásútállomások).
-
A kijáratokat a „way out” táblák jelzik, vagy ha átszállni igyekszel, akkor kövesd az adott vonal irány-tábláit.
-
A földalatti állomásáról - a már ismert módon - jegykezelő automata kapukon keresztül juthatsz ki.
-
Ha nagy vagy sok csomagod van, amivel reménytelen átjutni a kapun, kérheted a személyzet segítségét, ekkor a kapuk mellett átengednek.
-
Sok állomáson a szerelvények íves peronon vagy nem teljesen a peronhoz „simulva” állnak meg, ekkor a beszállásnál nézz a lábad elé, mert a kocsi és a peron között rés tátong. Erre a hangszórókból felhangzó jellegzetes „Mind the Gap” felszólítás is figyelmeztet.
|